Майстер-клас від топового сценариста Юрія Русіна

  • Створити захоплюючий сценарій не складно, якщо володієш тонкощами його написання і маєш оригінальну ідею, – стверджує топовий український сценарист Юрій Русін.

Днями майстер слова, поділився секретами сценарної майстерності зі студентською молоддю кафедри режисури естради та масових свят (REMS).

Юрій Русін є автором сценаріїв для розважальної програми «Велика різниця по-українськи», телебестселерів «Останній з Магікян», «Мамочки», «Великі почуття», «Папаньки», «Юрчишини», «Відморожений» та інших.

Ініціював зустріч зірковий куратор першого курсу режисерів естради, викладач фахових дисциплін, заступник завкафедрою Володимир Фішер.

Представила спікера відома режисерка, завідувачка кафедри режисури естради та масових свят Світлана Деркач, підкресливши важливість фахових майстер-класів у навчальному процесі мистецького вишу. До речі, саме під художнім керівництвом цих педагогів, у свій час Юрій здобував режисерську освіту в Університеті культури.

Молодь була в захваті від спілкування зі сценаристом. Першокурсникам, зокрема, було цікаво вперше почути про логлайн та біблію серіалу, арку сезону, поняття вертикального й горизонтального серіального формату, а також скрінлайфи.

«Усе починається з ідеї (для прикладу логлайн, коротка анотація, «Титаніку»: історія кохання під час катастрофи), і якщо вам вдалось зацікавити креативного продюсера телеканалу, то він дає згоду на заявку, яка має розкрити тему, ідею, проблему, конфлікт, завдання, образи героїв, кому і для чого створюється телепродукт, – основний «движок» серіалу».

Але перед тим, як створювати сценарій серіалу автор повинен визначити його категорію: хай-концепт буде чи врешті лоу-концепт. «Приклад хай-концепту – це «Аватар», «Термінатор», «Гра в кальмара», тобто фантасмагорична форма, події, які у реальному житті не могли б відбутись. Лоу-концепт – абсолютно лінійна історія архетипних героїв».

Нині, за словами Юрія Русіна, популярності набув новий формат візуального сторітелінгу – скрінлайфи, які знімають за допомогою спеціальних девайсів, що технологічно дешевше.

Далі, продовжив розповідь спікер, пишеться розширена заявка з біблією серіалу на 20-25 сторінок, де детальніше описується тема, ідея, сюжет, хронометраж, референси, головні герої, історія їхніх стосунків, формат – вертикальний або ж горизонтальний, у якому серії взаємопов’язані.

«Після першого тижня виходу серіалу ви робите «гачок», як кажуть професійною мовою сценариста: інтригуєте, концентруєте увагу аудиторії, спонукаєте її продовжувати стежити за розвитком подій. А вже після другого – «хук», це дуже крутий поворот, серйозна подія, яка розвертає героя в абсолютно протилежному напрямку, нова умова, що перевертає світ усіх персонажів».

До речі, у кожного сценариста є фішка: надавати персонажам імена реальних людей. Наприклад, у Юрія є героїня з іменем Світлана Деркач, про що він повідомив наставниці студентів під час майстер-класу, ностальгічно пригадавши і власне навчання в Університеті культури на кафедрі REMS.

Режисерська освіта, каже Юрій, полегшує складний сценарний процес, бо знаючи закони драматургії, як розвивається сюжет, вигадати певні обставини не складає труднощів.

«Взагалі потрібно писати про те, що насправді вас хвилює. Багато речей запозичені з реального життя, іноді в них складно повірити, але це дійсність, тому глядачам і цікаво».

Отримавши тефі як сценарист, Юрій Русін не полишає мрії зняти кінофільм як режисер. А поки що він продовжує невтомно і натхненно творити – згодом за його сценарієм буде транслюватись новий серіал на ICTV, назву якого автор тримає в секреті.

Наприкінці майстер-класу студенти отримали творче завдання від майстра: представити під час наступної зустрічі логлайн нового серіалу та ідею власного естрадного номера.

На знак дружніх відносин творчої молоді із топовим сценаристом Світлана Миколаївна вручила Юрію Русіну студентський нотатник для колекціонування власних ідей, які він пообіцяв втілити в життя.