На факультеті індустрії моди і фешн-бізнесу Київського університету культури в онлайн-форматі відбувся майстер-клас засновниці українського бренду одягу One by One Лідії Сметани. Мова йшла про створення власного бренду, його концепцію, команду однодумців, а також бізнес під час війни. Ну і звичайно фахівчиня надала відповіді на численні запитання молоді.
Лідія розповіла, що відносно молодому бренду одягу One by One вже 7 років. Вони разом з чоловіком є засновниками. За цей час створено 9 магазинів у різних містах України, проте мережа онлайн також добре розвинена. Команда такого великого бренду налічує близько 170 фахівців. Магазин має повний цикл власного виробництва, а тканини закуповують в Україні, Туреччині, Китаї та Італії.
«Почалося все з того, що 7 років тому у мене виникли запити, які я не могла задовольнити на тогочасному ринку одягу – мені захотілось купити сукню, котру я так ніде і не знайшла, тому довелось пошити її власноруч. Багатьом сподобалось моє вбрання. Згодом з’явились перші замовлення. Поступово інтерес до моїх суконь зростав. Спочатку все з чоловіком ми робили самі. Коли попит почав перевищувати пропозицію, набрали штат. Відбулось масштабування бренду. Так з однієї швачки ми виросли у ціле виробництво. Усе, що заробляли, реінвестували у свій бренд».
Студенти поцікавились, як власниця One by One ставиться до копіювання певних моделей одягу її бренду. «Звичайно, ми можемо обговорити це в команді, але не виносячи на публіку. Хейту з нашої сторони ви не побачите. Адже мода циклічна. Все вже давно було придумано, ми тільки адаптуємо ідеї під себе, на новий лад. Це не ІТ-стартапи, де ти можеш вигадати щось нове. Неможливо оформити патент на якусь сукню, можна лише на візерунки, які розробляють художники на тканині».
Також молоді було цікаво, яке резюме є ідеальним для бізнесвумен. Спікерка акцентувала, що, перш за все, потрібен аргументований супровідний текст. Можна не мати досвіду в даній сфері, однак класно описати, чому ти більше ніж інші заслуговуєш на посаду і мають обрати саме тебе. Безсумнівно, необхідно знати про досвід роботи людини, освіту, але супровідний лист є не менш важливим. «Основні вагомі якості співробітників One by One – це швидкість, залученість і щирість. Професіоналізму та досвіду завжди можна набратись, а от ці якості уже мають бути в кандидата. Хоча у кожному відділі – свої параметри відбору персоналу».
Щодо затребуваності модного продукту під час війни фахівчиня зауважила: «Потрібно жити тут і зараз, а покупка тієї ж сукні може принести задоволення, поліпшити настрій, що дуже важливо в такий нелегкий час».
На запитання про різницю між українським та європейським ринками одягу спікера висловила думку, що існує різниця менталітетів. Наприклад, нам, українкам, важливо мати стильний і неповторний вигляд. Європейський ринок здебільшого зосереджений на практичності і функціональності речей. Ми ж любимо, аби на нас звертали увагу. Але в кожній країні все по-різному, тому важко визначити для всіх одну конкретну відмінність. Окрім того, Л. Сметана сказала, що наразі вона з командою ґрунтовно вивчає європейський ринок, аби в подальшому працювати з франшизами.
Також молодь факультету індустрії моди і фешн-бізнесу дізналась, що загалом розвиток бренду та креатив це частина роботи Лідії, а усі технічні аспекти – професійна відповідальність її чоловіка. У кожному відділі є своя людина, що веде за собою команду. А головне у створенні мас-маркет бренду – часте оновлення асортименту. Загалом One by One має в своєму арсеналі такі відділи: розробки (штатний дизайнер розробляє всі колекції); виробництва; відділ логістики; бухгалтерії; продажів; смм-маркетинговий (працює з конентом, створює активності, вітрини в магазинах), піар-відділ (займається рекламою) та відділ HR (здійснює набір персоналу). 90% зйомок для бренду вони роблять своєю командою, а 10%, коли потрібно розміститись у медіа, запрошують топових фотографів.
На питання чи з’являлись за час існування бренду зневіра, страх, відсутність бажання рухатись далі, Лідія відповіла: «З тими технічними стресовими ситуаціями, які зараз є, звичайно, буває непросто. Але потрібно брати себе в руки. У мене є відповідальність перед великою командою. Тому глобально якоїсь зневіри не було й немає. Наші клієнти дають триматись на плаву навіть у найскладніші моменти. Зараз не час нити, я мобілізую внутрішні ресурси і працюю. Пониємо після війни».
Наприкінці онлайн-зустрічі молодь поставила запитання, яке цікавило її найбільше: як розвиватись молодим брендам. Лідія Сметана наголосила, що перед тим, як щось починати, потрібно розписати стратегію, чіткий бізнес-план. За її словами, в команду необхідно брати справжніх професіоналів. «Ці люди мають допомагати вам. Адже одних ваших знань може бути недостатньо. Команда – це основа всього.
Немає єдиної таблетки, яка б допомогла стати успішним. Це залежить від багатьох факторів. Основні з них – це детальне вивчення вашого продукту і пошук «родзинки», чим саме ви будете відрізнятись від інших. Чому ваш бренд класний і його продукт мають купувати. І головне – ніколи не заходьте в нішу, якщо ви не «палаєте» цим».